موضوعات داغ

چگونه یک فضای سبز زیبا برای خانه مان طراحی کنیم؟

دانستن درباره فضای سبز و مفهوم طراحی محیط زیست به ما در داشتن یک محیط زیبا و سبز کمک زیادی خواهد کرد.

در ابتدای این مقاله لازم است که تعریفی کلی و واضح از مفهوم فضای سبز انسانی داشته باشیم. اصولا فضای سبز چشم اندازهای طبیعی و یا غیر طبیعی هستند که در آن انبوهی از درختان، درختچه ها، چمن و گل‌ها، و تمامی گیاهانی که با دخالت انسانی و مدیریت وی برای ایجاد یک بسترگاه زیبا و کمک به حفظ، بقا و لطافت محیط زیست کاشته میشوند را فضای سبز انسانی میگویند.

به طور کلی دو نوع فضای سبز در همه جا دیده میشود. یک فضای سبز خطی و دیگری فضای سبز پهنه ایست. فضای سبز پهنه ایی شامل باغ ها و پارک میشود و بستگی زیادی به ارزشهای زیباشناسی و اجتماعی و فرهنگی دارد. در طراحی فضای سبز پهنه ایی حتما باید به اوقات فراغت و کار، عقبه تاریخی و گذشته مردم و شرایط زیست محیطی و آلودگی ها را باید اهمیت داد.

فضای سبز خطی نیز اصولا به کمربندهای سبز و فضای سبز معابر میگویند. این فضا توده های خطی سبزی هستند که در اطراف شهرها ساخته میشود. این چشم اندازهای سبز ویژگی های مثبتی چون کاهش آلودگی های هوا و صوت را در بردارد.

طراحی فضای سبز چیست؟

این رشته یک حرفه تخصصی است که مواردی چون تحلیل، برنامه ریزی، مدیریت و نظارت بر محیط های طبیعی و غیر طبیعی را شامل میوشد. طراحان فضای سبز معمولا کسانی هستند که در عامل با متخصصانی چون معماران و مهندسان عمران ایفاگر نقش مهمی در ایجاد چشم اندازهای طبیعی و زیبا هستند.

وظیفه یک طراح محیط زیست این است که میان هنر و علم هماهنگی های لازم در جهت طراحی زیبایی از منظر و محیط را به جای آورد. همجنین یک طراح محیط زیست باید به پایداری محیط و منظر توجه کند و سعی در افزایش کیفیت منابع و زیست بوم داشته باشد.

هدف از طراحی فضای سبز چیست؟

زمانی که یک طراح محیط زیست سعی دارد که یک منظرگاه زیبا را طراحی کند یک هدف اصلی را دنیال میکند آنهم تغییر المان های موجود به شکل و شرایط دلخواه است.

در واقع طراح محیط زیست سعی دارد با افزایش کیفیت استاندارهای سبک زندگی افراد از تخریب محیط زیست جلوگیری کند.

Image result for Landscape Designer

ایده برای طراحی فضای سبز

این روزها به دلیل افزایش جمعیت شهرنشینی و زندگی این افراد در آپارتمانهای متراکم که اکثرا فاقد فضای سبز مناسب هستند باعث دور شدن انسان معاصر از محیط زیست که زیستگاه اصلی انسان است، شده است. البته همواره راه هایی برای اینکه بتوانیم یک فضای سبز هرچند کوچک را به محیط خانه و زندگیمان هدیه کنیم وجود دارد.

Image result for Landscape Designer

بدون شک یکی از یکی از بهترین ایده ها برای بهبود کیفیت زندگی انسان های تعامل درست انسان با محیط زیست خودش است. ایجاد یک فضای سبز کوچک و طراحی آن به نحو زیبایی باعث فواید زیادی خواهد بود که در زیر به چند مورد از آنها اشاره میکنیم.

Image result for Landscape Designer

فواید طراحی محیط زیست برای فضاهای مسکونی

  1. کم کردن میزان دی اکسید کربن و در عوض آن افزایش میزان اکسیژن
  2. کاهش میزان آلودگی های زیست محیطی و صوتی
  3. وجود گیاهان در محیط های مسکونی باعث کاهش دمای محیط میشود.
  4. نگاه کردن به یک محیط زیست زیبا باعث کم شدن استرس و آشفتگی های روحی خواهد شد.

Related image

چگونه فضای سبزمان را طراحی کنیم

به طور کلی طراحی فضای سبز در مقیاس کوچک باید بر مبنای زیبایی، دوام و راحتی و در نهیات از نظر اقتصادی به صرفه باشد. طراحی فضای سبز مسکونی و یا همان طراحی منظر جزئی طراحی شهری به حساب میاید که به طور جزئی تر به زیبا سازی فضاهای مسکونی میپردازد.

Related image

در این رشته گیاهان عناصر اصلی طراحی هستند که دیزاین و یا چیدمان این گیاهان بایستی بر اساس اصول طیبا شناختی مانند وحدت، توازن و مقیاس، هماهنگی، تناسب و مقیاس باشد تا بتوانیم محیط طیست دلپذیری را طراحی کنیم.

البته دانستن مفهوم نقطه، فرم، رنگ و بافت نیز در تحقق هدف طراحی محیط زیست زیبا بسیار موثر خواهد بود.

Image result for Landscape Designer

قبل از اینکه دست به طراحی فضای سبز بزنید درباره میزان یکپارچگی، وحدت و تناسب بین فضای داخلی و خانه تان به خوبی تحقیق و مطالعه بکنید و اگر بودجه کافی را در اختیار دارید حتما از یک طراح محیط زیست بخواهید که در این زمینه به شما مشاوره های لازم را بدهد.

Image result for Landscape Designer

مفهوم وحدت و تعادل در طراحی محیط زیست

در طراحی محیط زیست معمولا طراحان با دو مفهوم وحدت و تعادل به چشم میخورد. به طور کلی وحدت وحدت از طریق کاشت انبوه و به طور منظم در یک چشم انداز بدست می آید و زمانی حاصل میشود که ببینده احساس کند که عناصر فردی در یک فضای سبز در نهایت به یک موضوع واحد متصل می‌شوند. تعادل یک اصطلاحی است که برای مقایسه بین دو بخش از یک چشم انداز حاصل میشود.

Image result for Landscape Designer

فاکتورهای مهم برای داشتن یک فضای سبز زیبا

استفاده از المان ها و فاکتورهای مختلف در طراحی محیط زیست بسار مهم و موثر است. خرید انواع مبلمان باغی، گلدان های گل، درخت و درخچه های تزئینی، باکسهای کاشت گل، سنگهای تزئینی موزایک کاریهای زیبا، استفاده از استخرهای کوچک و آبنماها، چراغ ها و نور پردازیهای زیبا باعث میشود که فضای سبزمان زبا تر دیده شود.

جانمایی این المانها باید به شکلی باشد که فضای زیادی را اشغال نکند و طبق معیارهای نیاز فضا انتخاب و جاسازی شوند.

 

Image result for Landscape Designer

در طراحی محیط طبعبتان حتما یک نقطه تمرکز یا نقطه کانونی را در نظر بگیرید. وجود یک نقطه کانونی باعث میشود که فضا منظم تر و دلگرم کننده تر دیده شود. این نقطه کانونی را میتوانید با گذاشتن یک آبنما، یک اجاق آتش و یا موارد دیپر ایجاد کنید.

Image result for Landscape Designer

یک فضای سبز متفاوت داشته باشید

استفاده از مبلمان باغی مناسب و یا نیمکت های طرح قدیم و ترکیب آنها با گلدان های گل و گیاهانی زیبا و در انتخابی بهتر گیاهان رونده مثل پیچک ها، انواع پاپیتال و گل های رز رونده یک فضای زیبا و متفاوتی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. همچنین میتوانید با گیاهانی مثل بابمو که خاصیت رشد سریع و زیادی را دارند یک حصار طبیعی برای فضای سبزتان ایجاد کنید و از فضای به وجود آمده لذت کافی را ببرید.

Image result for Landscape Designer

نتیجه گیری

در نهیات سعی کنید برای کار تخصصی مانند طراحی محیط زیست از یک شخص آگاه مانند یک مهندس طراح محیط زیست کمک بخواهید تا وی با شناخت از محیط و برآورد فضایی که در احتیار دارید در بهینه ترین حالت ممکن یک فضای زیبا و منحصر به فرد را برای شما طراحی کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

چت با هوش مصنوعی

سلام! چگونه می توانم به شما کمک کنم؟
بستن
بستن